O CEIP O Graxal, recoñecido polas súas boas prácticas en educación inclusiva

2 Dec 2024

O CEIP O Graxal foi recoñecido pola Xunta de Galicia polas súas boas prácticas en educación inclusiva. O centro recibiu o primeiro premio na categoría de Educación Infantil e Primaria co proxecto ‘A tribo ensina’.

Trátase dunha actividade na que os nenos e nenas da aula, xunto á súa titora, levan traballando 4 cursos. Empezaron en 3º de primaria, cando a titora percibiu que se trataba dunha aula no que había moita diversidade: persoas con TDAH, dislexia, autismo etc.

A través desta iniciativa preténdese que a tribo ensine a nenos e nenas doutros centros como tratar aos seus compañeiros con TEA para poder traballar de forma coordinada e conxunta.

No día a día o alumnado traballa con grupos cooperativos que van cambiando cada trimestre. Neles, cada neno ten un rol que han de desenvolver cada día durante un mes: coordinador, supervisor, portavoz, repartidor e secretario.

Desta forma, os nenos e nenas xestionan de maneira autónoma a aula e levan a cabo diferentes tarefas que, por norma xeral, desenvolvería unicamente un “delegado”.

Superpoderes e criptonitas


Para entender as necesidades de cada un, a titora propúxolles que todos dixesen ou debuxasen cal era o seu superpoder e a súa criptonita, é dicir, algo que considerasen que se lles dese moi ben e algo no que deben traballar porque non saben como xestionalo. Con ese elemento en cuestión, os demais nenos e nenas da aula deben ter paciencia e aprender a xestionar as súas emocións.

Deste xeito, a diversidade contémplase como un elemento enriquecedor e as actividades desenvoltas permiten mellorar a autoestima, a autoconfianza e a cohesión grupal.


Unha metodoloxía innovadora que, desenvolvéndoa a través de diferentes cursos, chegou xa a outros centros, que era o seu principal obxectivo. Tal e como explica a titora “tivemos varias saídas nas que a tribo ensinou como traballar con nenos que teñen TEA. A nosa meta era que a propia rapazada puidera ensinarlle a outros cativos e cativas como é ou día a día coas persoas con este espectro, que soubesen como tratalo e abordalo en diferentes situacións”. Xa foron ao CEIP Portofaro, ou CEIP de Toques, ou CEIP Ría do Burgo ou ou CEIP A Magdalena, nas Pontes.

Para lograr o financiamento necesario para poder realizar estes desprazamentos “foron eles mesmos vos que se encargaron de conseguir vos fondos. Realizaron pulseiras e chapas para vender e de aí naceu tamén a idea de facer un pequeno mercadillo, son eles vos que se encargan de facer todo como un complemento a todo ou temario lectivo e cada vez están máis implicados”.

Por ese motivo, a idea de gañar un recoñecemento de leste calibre “alegrounos moito a todos. *É unha gran satisfacción ver como traballar de maneira diferente á habitual pode abrir moitas portas. Para min é unha gran motivación e desenvolver este tipo de iniciativas paréceme unha forma moi enriquecedora de traballar. Para min, e sei que para a miña tribo tamén, é unha alegría inmensa e unha demostración de que a inclusión nas aulas é posible”.

Tamén che pode interesar